Vijest o otkazima i gašenju oko 200 radnih mjesta u Bjelinovoj tvornici parketa u Ogulinu, gradu s 12 tisuća stanovnika, koje svoje gospodarstvo temelji na preradi drva, izazvala je šok.
No, gašenje proizvodnje ipak nije ambicija švedskog vlasnika Bjelina Darka Pervana. U prostoru na kojemu se do sada proizvodio parket pokrenut će se nova proizvodnja, i to posve novog proizvoda i za samog Pervana, namještaja.
U sustavu Bjelin grupe danas, istina, jednu od tri divizije čini proizvodnja namještaja, no, u pogonima Spačve i Spin Valisa namještaj se proizvodi za kupce, po njihovim narudžbama i projektima. Sada po prvi put Bjelin će lansirati vlastiti brend – namještaj Bjelin Concept.
To je, pojašnjava predsjednik Uprave Bjelina Robert Žulj, i potpuno novi tip namještaja koji će se temeljiti na drvenim pločama nove Woodura tehnologije koje Bjelin proizvodi u svojoj drugoj ogulinskoj tvornici, Ogulin 2. Plan da se sada krene s novim projektom, a što je i razlog otkazima, ubrzala je situacija na tržištu na kojemu je drastično pala potražnja za parketom kakav se proizvodi u tvornici Ogulin 1.
Namještaj koji će se proizvoditi u Ogulinu dizajnirali su ‘kućni’ dizajneri iz Švedske, a prvo predstavljanje potencijalnim klijentima, kaže Žulj, održano je nakon Nove godine u Švedskoj.
“Reakcije su bile jako dobre i donijeli smo odluku odmah ići s proizvodnjom. Nulta serija se već radi u Spin Valisu i Spačvi, i to samo blagovaonski stolovi, no to je privremeno dok se ne postavi na noge proizvodnju u Ogulinu 1”, ističe Žulj.
Procjenjuje da će biti potrebno nekoliko mjeseci kako bi se presložilo i organiziralo sve za novu proizvodnju. U osnovi, to neće iziskivati velika financijska ulaganja budući da su prostor, infrastruktura i tehnologije već osigurani, no prvi i najosjetljiviji korak je provesti restrukturiranje, koje podrazumijeva i zatvaranje većeg dijela radnih mjesta.
Posla za 50 bivših radnika
Ogulin 1 u ovom
trenutku ima 260 zaposlenih, od kojih će njih 60 koji rade u pilani i
proizvodnji paleta nastaviti s radom, a taj dio proizvodnje pripojen
Ogulinu 2. Iz Ogulina 1 odlaze zaposlenici iz koji su radili na
proizvodnji ‘običnog’, ‘1-stripe’ i ‘3-stripe’ parketa čije tržite još
od pandemije na globalnoj razini bilježi pad i sve tvrtke iz tog dijela
drvne industrije prolaze tešku krizu. Za razliku od toga, za drveni
furnir proizveden korištenjem revolucionarne Woodura tehnologije, kojeg
proizvodi u pogonima u Ogulinu 2, Bjelin je zatrpan narudžbama i radi
punim kapacitetom.
Kriza kakvu prolazi Ogulin 1 prolaze i ostali hrvatski parketari, no zasad još ne poduzimaju ovakva drastična rješenja za kakvim je posegnuo Bjelin, dijelom i stoga što se ne mogu brzo prebaciti na novu proizvodnju, nisu dio većeg korporativnog sustava koji ih može podržati ili im i otvoriti vrata novog tržišta.
“Proizvodnja parketa koju sada imamo u Ogulin 1 više nema potražnju, ti proizvodi imaju izuzetno nisku cijenu i bez novčanih gubitaka nije moguće nastaviti proizvodnju. Zato smo odlučili ići u promjenu i proizvodnju ekonomski isplativog proizvoda, namještaja nove generacije, čime ćemo kompenzirati i dio gubitka ljudi iz tvornice. Iz tog bazena ćemo sasvim sigurno najprije tražiti ljude za nastavak rada Ogulina 1, za početak bit će potrebno oko 50 radnika”, ističe Žulj.
Probna proizvodnja namještaja odvija se u slavonskim tvornicama, no za odluku da se s Bjelin Conceptom ipak krene u Ogulinu zaslužna je bila činjenica da se nadomak Ogulina 1 proizvode Woodura ploče koje će se koristiti za proizvodnju namještaja, što znači i pozitivniju računicu budući da neće imati veći trošak transporta, što bi podrazumijevala odluka da se ta proizvodnja odvija u Spačvi ili Spin Valisu.
‘Tanke’ otpremnine
“Za početak radit ćemo samo
stolove te stolicu koja je u savijenom furniru, a koji će se potom
transportirati na skladište u Švedsku, gdje će i krenuti prva prodaja”,
kaže Žulj. Za sada je plan da se ona odvija online. Što se vremenskih
rokova tiče, cijela tranzicija odvijat će se u samo nekoliko mjeseci.
Proizvodnja će se u Ogulinu 1 postupno gasiti, tijekom lipnja i srpnja
formalno raskidati ugovori, a zadnji dan proizvodnje parketa, kako je
prezentirano radnicima, predviđen je za 28 srpnja.
Tijekom kolovoza i rujna uslijedit će obnavljanje pogona s novim strojevima i priprema za puni start projekta Bjelin Concept. Za ovu godinu, prema Žuljevim riječima, na tržište će se izbaciti prvih 500 komada iz probne proizvodnje. O brojkama za iduću godinu još je rano govoriti, no u Bjelinu uvjeravaju da “kapacitet nije upitan”.
No, na kraju ipak ostaje gorak okus među ljudima u malom gradu i na području u kojemu svako radno mjesto dvostruko više vrijedi, a k tomu je još i riječ o tvrtki u kojoj zapravo niti nema stranih radnika, te su i uglavnom zrelije životne dobi. Tim više je nordijski mentalitet vlasnika, porijeklom Hrvata, Darka Pervana sve neugodno iznenadio.
Jer, osim što se sve dogodilo bez prethodnih najava i pregovora o uvjetima, uz otkaz im je objavljeno i da će primiti ‘tanke’ otpremnine, ispod skandinavskih standarda, u iznosu trećine prosječne bruto plaće u prethodna tri mjeseca, što je neto 400 eura po godini staža. U Bjelinu su, pak, uvjereni da će se dio ljudi skoro vratiti, čim se stvore uvjeti, bilo u Ogulinu 1 ili Ogulinu 2, gdje računaju na daljnje povećanje kapaciteta, jer, uostalom, Woodura tehnologiju vide kao svoj veliki iskorak u jačanju poslovanja cijelog korporacijskog sustava Pervanovo Investa.
Pomalo je, inače, ispod radara prošla prije mjesec dana kompanijska objava da Bjelin grupa ulazi u novu fazu rasta s naglaskom na industrijski razvoj, s fokusom na tri područja – podove, namještaj i furnir, a pritom će furnir imati ključnu ulogu i u razvoju ostala dva segmenta.
Tu transformaciju Pervan je povjerio svom dotadašnjem globalnom direktoru prodaje Fredriku Alfredssonu koji je u kratkoj objavi tom prigodom znakovito istaknuo kako ima jedinstvenu priliku primijeniti svoje iskustvo, ideje i viziju na tu industriju koju dobro poznaje te da će graditi snažnu industrijsku grupu s inovativnim proizvodom. Svoj tim Pervan je u grupaciji ojačao s Magnusom Erikssonom koji je došao na poziciju financijskog direktora grupacije. Ulrik Petersson preuzeo je marketing, a glavni operativni direktor postao je Sebastian Vrbanc, dotadašnji zamjenik glavnog izvršnog direktora s desetgodišnjim iskustvom u proizvodnji podova.
“S našim ulaganjima i kapacitetima, postali smo globalna sila koju treba uzeti u obzir”, izjavio je prije mjesec dana Darko Pervan, zaključivši kako će Bjelin “osigurati održiva, troškovno učinkovita i visoko učinkovita rješenja za svoje kupce”.